Hvad er Tawk? | Meeshop.dk
Home / Blog / Hvad er Tawk?

Hvad er Tawk?

Lasse Holm-Rasmussen

Lasse Holm-Rasmussen

15/05-2020

Gone are the days, hvor du kunne nøjes med ’bare’ at have en webshop. Kunderne vil have bedre service, og et chat-system er et rigtig godt sted at starte.

Kundeservice på chat

Tawk er et chatsystem, der giver dig mulighed for at live-kommunikere med besøgende på din hjemmeside. Du kender sandsynligvis konceptet fra andre webshops: Nede i højre hjørne af din skærm kan du trykke på et chat-symbol, der giver dig adgang til at chatte med webshoppens kundeservice. Det er hurtigt og nemt, og så slipper du får at ringe til virksomheden, hvis du har spørgsmål.  

Tawk er med 3,2 millioner kunder en af de mere populære chatsystemer på markedet, og ifølge Tawk selv bruges deres chat til at kommunikere med 1,6 milliarder besøgende hver måned. Hvis du har svært ved at forstå omfanget af den størrelse, kan jeg fortælle, at det ca. er hver tredje person på internettet.

Tawk har både freemium- og premiumløsninger. Freemiumløsningen, der hedder Lite, er gratis og bliver ifølge Tawk ved med at være det. Premiumløsningerne varier mellem 14 og 59 dollars om måneden. Oveni det tilbydes der en række integrationer og udvidelser, som koster mellem 1 og 29 dollars. Hvis du ikke har en stor webshop, så dækker Lite versionen sandsynligvis dine behov. Om ikke andet kan du i hvert fald starte ud med gratisversionen og derefter overveje, om du skal opgradere.


Hvad kan systemet?

Som webshopejer giver Tawk dig mulighed for at monitorere dine besøgende real time. Det betyder, at du får en notifikation, hver gang der er nogen, der går ind på din webshop, og du kan herfra følge med i, hvilke sider på webshoppen, den besøgende går ind på. Hvis ikke den besøgende skriver til dig og stiller spørgsmål, kan du selv starte en chat.

Backend hos Tawk er ret ligetil. Du kan nemt danne dig et overblik over både besøgende og chats. Hovedsiden i backend er kontrolpanelet, hvor du ser generel information som antal live-besøgende, antal samtaler og antal sidevisninger. Fra kontrolpanelet kan du skifte til undersiderne overvågning, aktive chats, meddelelser, rapportering, tilføjelser og administration.




En af de smarte funktioner i Tawk er triggers. En trigger er en måde, hvor systemet automatisk sender en præ-lavet besked til en besøgende, når den besøgende gør noget bestemt på din webshop – fx klikker ind på en bestemt underside eller tilføjer produkter til kurven. Hvis den besøgende går til kurven for at betale, kan du sætte triggeren til efter 1 minuts inaktivitet at skrive og spørge, om kunden har brug for hjælp. Hvis kunden svarer, får du en beskednotifikation, hvorefter du kan chatte med kunden og hjælpe, hvis der er problemer. Du kan læse mere om tilføjelse af triggers her. Udover triggers er nogle af de smarte funktioner, at du kan lave aliasser, customize din chat så den passer til din webshop og bruge chatten både fra mobil og computer.


Selvom det ikke er en funktion, der direkte skaber værdi for eventuelle besøgende, så er Tawks egen chatsupport også værd at give et godt ord med på vejen. De sidder altid klar ved tasterne, og hvis du har problemer med funktioner eller opsætning af backend, så er der hjælp at hente. Ofte har Tawks knowledge base dog svaret, du leder efter, og det kan anbefales at kigge den igennem først. Der er blandt andet nogle enormt detaljerede user guides, der hjælper dig med at komme godt i gang med at bruge Tawk. 


En lille advarsel skal dog gives: Tawks gratis chat-system er godt og fungerer, som det skal. Men der er delte meninger om deres betalte integrationer. Én kritik går på den betalte hjælp, som Tawk tilbyder. Du kan for 1 dollar i timen købe dig til chat management, hvor en ekstern person styrer alle henvendelser i chatten på din webshop. Der er nogle brugere, der mener, at kvaliteten af deres chat management ikke er høj nok. Derudover er der nogle brugere, der mener, at kvalitetsniveauet af andre integrationer heller ikke er højt nok  - specielt prisen taget i betragtning. 


Hvordan kommer jeg i gang?

Opsætning af Tawk er ekstremt simpelt. Fra deres hjemmeside skal du trykke ’Sign Up Free’ oppe i højre hjørne for at oprette en gratis bruger. 



Herfra bliver du bedt om at indtaste navn, e-mail og adgangskode


Når du har udfyldt informationen, skal du først vælge sprog


Dernæst give din konto et navn og indsætte linket til din webshop


Og afsluttende tilføje ekstra teammedlemmer, hvis I er flere medarbejdere, der skal bruge chat-systemet


På sidste side vil du se følgende besked. Du kan ignorere den og trykke 'Done'


Når du trykker done, kommer du til backend. Herfra trykker du på tandhjulet nede i venstre hjørne


I højre side kan du aflæse dit 'Property ID', som du skal bruges til at forbinde Tawk med Meeshop. Kopier ID'et


Log ind på din Meeshopkonto. Fra backend i Meeshop skal du kligge på 'Integrations' i bunden af menuen til venstre, finde Tawk og trykke 'Install'. Indsæt nu dit Property ID der, hvor der står 'Tawk token' og tryk 'Save changes'


Tillykke! Tawk er nu installeret, og du er klar til at chatte løs med dine kunder og give dem kunderservice af højeste klasse. Held og lykke!


Har du spørgsmål til opsætning af integrationer, eller ønsker du at starte en webshop? Skriv til [email protected], og tag en uforpligtende samtale om, hvordan din webshop kan se ud.