D. 3 september 2020 lancerede Google den nye tjeneste Google Consent Mode. Ved at administrere enkelte forbrugeres cookiepræferencer gør tjenesten det muligt for webshops såvel som websites at optimere reklamekampagner samtidig med, at GDPR-lovgivningen overholdes.
I modsætning til normal brug af cookies betyder det, at du med Google Consent Mode stadig får information om konverteringer (salg) fra folk, der afviser cookies. Det er muligt, fordi informationen ikke tillægges den specifikke besøgende. I stedet indgår cookieinformationen blot i den samlede oversigt over konverteringer fra den givne kampagne.
Brug af Google Consent Mode gør det derfor muligt for dig at optimere dine markedsføringskampagner. Hvis du ved hvilke kampagner, der er mest effektive, kan du allokere flere ressourcer til disse fremfor til mindre effektive kampagner. Gør du det korrekt, vil det i sidste ende betyde flere salg på din webshop.
Som besøgende på en webshop eller et website har du to muligheder, når det kommer til cookies: enten accepterer du, eller også afviser du. Uanset om en besøgende accepterer eller afviser brugen af cookies, vedrører Google Consent Mode altid kun to områder: statistiske cookies, der indsamler statistisk data og markedsføringscookies, der indsamler markedsføringsdata.
Statistiske cookies indsamler data, der bruges til at forstå, hvordan besøgende interagerer på en webshop eller et website - fx hvad der klikkes på, og om der bruges mobil eller computer. Markedsføringscookies indsamler data, der bruges til at tracke besøgende på tværs af webshops og websites med henblik på at skræddersy markedsføring til den enkelte besøgende.
Når du bruger Google Consent Mode, ser købsprocessen ud som følger, uanset om du der er tale om statistiske cookies eller markedsføringscookies:
(1) en besøgende klikker på en reklame på internettet, fx via Facebook, Instagram eller Google. (2) På webshoppen eller websitet bliver vedkommende bedt om enten at acceptere eller afvise cookies. (3a) Den besøgende konverterer (køber et produkt), eller (3b) den besøgende konverterer ikke (køber ikke et produkt). (4a) Hvis den besøgende har accepteret cookies, bliver det registreret på normal vis, om der har været en konvertering eller ej - dvs. en evt. konvertering kobles til den specifikke besøgende. (4b) Hvis den besøgende ikke har accepteret cookies, bliver det registreret anonymt (fremfor slet ikke), om der har været en konvertering eller ej - dvs. en evt. konvertering kobles ikke til den specifikke konvertering.
I tilfælde 4b er Google Consent Mode nyttigt. Uden Google Consent Mode vil man miste information om konverteringen og dermed effektiviteten af kampagnen, hvis den besøgende ikke har accepteret cookies. Med Google Consent Mode bliver konverteringen registreret lige meget hvad - men hvis den besøgende ikke accepterer cookies, bliver konverteringen registreret på et generelt niveau i stedet. Bottom line er altså, at du får mere information om konverteringer og kampagner, hvis du bruge Google Consent Mode.
På nuværende tidspunkt tilbydes der kun en betaversion til europæiske virksomheder, der bruger enten global site tag eller Google Tag Manager. Gør du det, kan du læse mere om, hvordan du kommer i gang, her. Orker du ikke selv at rode med betaversionen, kan du også vente til, at Meeshop udvikler en integration til den endelige version. Det kommer, så snart den endelige version udgives.