Hvad er Google Analytics? | Meeshop.dk
Home / Blog / Hvad er Google Analytics?

Hvad er Google Analytics?

Lasse Holm-Rasmussen

Lasse Holm-Rasmussen

31/03-2020

Har du nogensinde overvejet, hvad besøgende laver på dine hjemmeside? Eller hvilken alder dine kunder har, og hvor i verden de kommer fra? Google Analytics giver dig svaret.

Google Analytics - the essentials

Google Analytics samler ligesom Facebook Pixel en masse information om de besøgende på din hjemmeside, men Google Analytics har modsat Facebook Pixel ikke kun til formål at optimere annoncer. I stedet giver Google Analytics dig en masse information om, hvad de besøgende på din hjemmeside laver. Hvorvidt du vælger at bruge denne information til at lave annoncer er op til dig, men det kan ligeså godt være, at informationen skal bruges til en præsentation på dit arbejde eller en rapport til dine kunder.



Google Analytics og E-handel

Google Analytics samler al information fra A til Z, der handler om trafik på din hjemmeside, herunder fx besøgendes alder, køn, om de er på mobil eller computer og hvor i verden, de befinder sig. Det interessante for os webshopejere er, at Google Analytics under afsnittet ‘Konverteringer’ har en side, der hedder ‘E-handel’. 

Som navnet indikerer, er ‘E-handel’ en side til personer, der sælger på nettet. På undersiden 'Oversigt' får du information om nøgletal som konverteringsrate, omsætning og antal transaktioner. Udover al den generelle information, du får fra Google Analytics, kan du med 'E-handel' holde styr på, hvordan din webshop klarer sig. Hvis du vil dykke ned i detaljerne, er der 4 ekstra undersider, hvor du kan se det hele efter i sømmene. 




Hvordan kommer jeg i gang?

Opsætning af Google Analytics og synkronisering med Meeshop sker på følgende måde: Søg 'Google Analytics' på Google og vælg øverste link. Du vil se nedenstående billede, når du klikker på linket. Tryk på 'Begynd at foretage måling'.



Du vil nu blive bedt om at oprette en konto. Først skal du vælge navnet til din Google Analytics konto:


Derefter skal du vælge, hvad du vil måle. Medmindre du har en app, skal du vælge 'Web':


Du skal nu give dit website et navn og indsætte webadressen. Vær opmærksom på, at der allerede står 'http://', og at du derfor ikke behøver have den del af din webadresse med - ellers kommer der til at stå 'http://http://eksempel.dk':


Når den ovenstående information er tastet ind, skal du godkende servicevilkårene...:


...og så du klar! Billedet nedenfor viser, at din Analytics-konto er live. Midt på siden finder du dit sporings-ID, som skal bruges senere til at connecte til Meeshop:



Det generelle setup er klar, men 'E-handel' skal også aktiveres (der er faktisk flere funktioner på Google Analytics, som ikke er aktiveret fra starten). For at aktivere 'E-handel' skal du trykke 'Administrator' (tandhjulet) nederst i venstre hjørne. Det fører dig til følgende side, hvorefter du skal trykke 'E-handelsindstillinger' i højre side:


Tryk på knappen under 'Aktivér e-handel', så der i stedet for 'Fra' står 'Til'. Tryk herefter gem:


Der kan gå et par minutter, før systemet registrerer din aktivering af 'E-handel'. Når det er registreret, vil afsnittet 'E-handel' se ud som følger:



Din Analytics er hermed sat op i Googles ende. Nu skal den tilføjes til Meeshop.

Det gør du ved at gå til backend for din shop, som er der, hvor du har oversigten over fx dashboard, orders og products. Derefter trykker du 'Integrations' > 'Install' under Google Analytics. Dit sporings-ID (som jeg nævnte tidligere) skal herefter indsættes. Efter du har indsat dit sporings-ID, trykker du 'Install Integration', og så er du done! Du er nu klar til at gå i krig med al den data, der bliver sendt din retning. Held og lykke!


Mangler du en webshop at tilføje Google Analytics til? Skriv til [email protected] og tag en uforpligtende samtale om, hvordan din shop kan se ud.