Når man skal lave et godt produktbillede, skal man først og fremmest forholde sig til, hvad det er, man sælger. Produktet er på mange måder afgørende for, hvilket ‘vibe’ eller følelse, man ønsker, at kunderne får, når de går ind på din shop. Sat lidt på en spids kan det sammenlignes med, om du går ind i en Humac-butik eller Elgiganten. Humac giver dig en følelse af innovation og smarte designs. Elgiganten giver dig en følelse af, at her kan du få et godt tilbud. Altså - spørg dig selv: hvilket vibe du går efter? Skal det være råt, koldt, varmt, minimalistisk eller flippet? Og hvordan afspejler du bedst den følelse i dine produktbilleder?
Det vibe, du beslutter dig for, din webshop skal have, vil ofte være lettest at formidle via korrekt valg af farver og rekvisitter. Hvis du går efter et minimalistisk look, vil det fx være et oplagt valg at bevæge sig i farvespektret hvid-sølv-grå-sort. Hvis du vælger det mere flippede, kan det være en idé at blande forskellige farver som lilla, gul, grøn og turkis. Og er du i stedet til det varme og hyggelige, kan du med fordel bruge mørkerød, orange og brun.
Når du har valgt de farver, du har lyst til at gøre brug af, er det værd at bruge et par minutter på at overveje, hvordan farverne skal bruges i billedet. Den simple løsning vil være at bruge farverne som baggrund, men det kan hurtigt blive en tand til den kedelige side. Her kommer rekvisitterne ind i billedet. Rekvisitter er ting på dit billede, der ikke er dit produkt. Det kan fx være planter, skåle, solbriller eller kaffekopper. Mulighederne er uendelige. Men som billederne herunder viser, behøver man ikke både stærke farver og rekvisitter! Den gule farve spiller rigtig godt som baggrund til headsettet, og vandflasken og potteplanten fungerer også godt som rekvisitter til kokosolien. Less is more, som man siger - ingen grund til både at have stærke farver og rekvisitter, hvis mindre kan gøre det.
Hvis du har brug for at redigere i dine billeder, er klassikeren naturligvis Photoshop. Men hvis du ikke føler for at ofre en halv månedsløn på det, kan gratis programmer som Gimp, der både fås til Mac og Windows, sagtens bruges.
Udover at have ‘indholdet’ af produktbilledet på plads, er det vigtigt, at dimensionerne også passer. For at skabe overensstemmelse i produktbillederne foreslår vi, at pixelopløsningen passer nogenlunde fra billede til billede - jeg bruger fx altid 825x350 til bannerbillederne på bloggen. Og for at undgå, at billederne bliver så store, at din webshop loader langsommere og langsommere, kan du med fordel lige køre billederne igennem et program, der minimerer billederne. Jeg bruger Resizeimage til at ændre størrelse på billeder og Tiny JPG til at komprimere dem.
Billederne herunder er i sig selv ikke nødvendigvis dårlige billeder - men de er dårlige produktbilleder. Husk, det ikke er billeder til sociale medier men billeder, hvor man gerne må kunne se produkterne klart og tydeligt, og hvor dimensionerne på billederne passer til webshoppen.
De 4 billeder herunder viser tydeligt, at selvom et produkt er lodret, går det ikke, at billedet også er det.
Det samme gælder for de 4 vandrette billeder - selvom motivet er vandret, bør billedet ikke være det.
I stedet for at være enten vandret eller lodret bør produktbilledet være kvadratisk som vist herunder. De 4 kvadratiske billeder er gode eksempler på, hvordan man kan opstille produktbilleder, der både indeholder pæne farver og rekvisitter.
Opsummerende kan det altså siges, at dine produktbilleder bør have velovervejede farvevalg og rekvisitter samt vise dit produkt relativt tydeligt. Derudover er det et plus, hvis temaet for dine billeder går nogenlunde igen på hele din webshop, og at 'følelsen' på shoppen stemmer overens med de produkter, du sælger.
Har du andre spørgsmål? Eller er der noget, vi har overset? Skriv en mail til [email protected] - vi hører gerne fra dig!