Hvis du står overfor at skulle starte en webshop (eller en hvilken som helst anden type virksomhed), er du næppe alene om på et tidspunkt at have overvejet, hvor meget du rent faktisk har brug for et budget. Men selvom det ikke er den sjoveste opgave at lægge timer i, så er det ofte godt givet ud.
Først og fremmest giver et budget dig mulighed for at se dine forventede udgifter og indtægter og derigennem danne dig et overblik over din virksomheds økonomiske situation. At forudsige indtægterne vil altid være lidt af et gætværk, men de fleste udgifter kan ofte præciseres nogenlunde, fx månedlige abonnementer, revisorhjælp, husleje, osv. Skal du forsøge at estimere din indtægter, kan der kigges på nøgletal for enten din branche som helhed eller lignende virksomheder, fx dine konkurrenter. Sidstnævnte kræver til gengæld, at du har adgang til dine konkurrenters regnskaber.
Når du har dannet dig et overblik over dine forventede udgifter, kan du begynde at se på, hvornår du tjener penge. Et godt budget giver dig nemlig mulighed for at regne ud, hvor stor en omsætning der kræves for at gå i nul – det såkaldte ’breakeven-point’. Når du kender dit breakeven-point for en given periode, kan du nøje følge med i, hvordan det går.
Pro tip: vær pessimistisk i dine estimater. Det er bedre at sætte dine forventede omkostningerne for højt og dine forventede indtægter for lavt. På den måde undgår du dårlige overraskelser.
Det præcise indhold af dit budget vil naturligvis afhænge af, hvor stort et brød du ønsker at slå op. Hvis du har planer om en lille hobbyvirksomhed, der sælger til venner og bekendte, behøver du næppe inkludere mere end omkostninger til vareindkøb og fragt, når dine produkter skal sendes med posten.
Har du i stedet planer om at starte Danmarks nye store webshop indenfor sportsudstyr, vil budgettet kræve alt fra advokathjælp, revision og banklån til husleje og løn til medarbejdere. Either way er pointen, at jo mere detaljeret budgettet er, jo bedre styr har du på din virksomheds økonomiske situation.
Et budget kan fx indeholde følgende poster:
Indtægter
• Salgsindkomst
• Renteindtægter
• Investeringsindtægter
Omkostninger
• Revision
• Markedsføring
• Udgift til bankkonto
• Fragtomkostninger
• Husleje
• Skat
• Løn
• Indkøb af maskiner
• Afskrivninger
• Vedligeholdelse af maskiner
• Pension
• Gæld
• Rejseomkostninger
• Produktudvikling
Punkterne herover hører selvsagt til det mere omfattende budget, og ofte vil mindre kunne gøre det. Det vil tit være afhængigt af konteksten for din virksomhed, hvad budgettet skal bestå af, og det er derfor ikke muligt at give en præcis opskrift på indholdet. Brug de ovenstående punkter til inspiration, og husk, at budgettet med fordel kan ændres og udvides løbende.
Mangler du en webshop at lave et budget til? Skriv til [email protected] for en uforpligtende samtale om, hvordan din webshop kan se ud.