Dagens blog favner to områder. Først ser vi på de interne aktiviteter, dvs. de aktiviteter, kunden ikke ser dig udføre (fx planlægning). Derefter ser vi på de eksterne aktiviteter, som eksponeres for kunden (fx markedsføring).
Du bliver nok ikke overrasket, hvis jeg fortæller dig, at julen er en travl periode. Folk løber i øst til vest for at finde de rigtige gaver til dem, de elsker. Og som webshopejer kan du - forhåbentligt - se frem til en masse ekstra ordrer. Men hvordan undgår du at blive løbet over ende af julesalget?
Den bedste måde at undgå stress er ved at planlægge i forvejen. Stil dig selv en række spørgsmål: Hvor mange ekstra salg forventer du i december? Er mit varelager stort nok til at håndtere efterspørgslen? Hvad skal eventuelle kampagner indeholde, og hvilke kanaler skal de vises på? Hvordan vil jeg håndtere returforsendelser i januar?
Du kan med fordel vende spørgsmålene om og gøre dem til mål, fx:
1) 25% højere omsætning
2) 35% større varelager. De overskydende 10% kan bruges som buffer i december eller til januarudsalg
3) 1000 conversions fra hhv. Facebook og Instagram på julekampagne
4) Mindre end 5% returneringer i januar
Hvad er dine mål, og hvad skal der til for, at du når dem?
Det er en no-brainer, at julesalget bliver mere og mere intensivt, jo tættere vi kommer på juleaften. Mandelgaven skal på plads og de sidste gaver skal i hus. Som webshopejer betyder det, at du kan opleve ekstra henvendelser, ordrer og returneringer den sidste periode før juleaften. Hvis ikke du har kapacitet til at håndtere den øgede aktivitet, kan det betyde, at dine kunder ikke får deres pakker til tiden, og det betyder tabt omsætning.
En løsning kan være at skabe incitament til at handle tidligere. Du kan fx tilbyde early-bird rabat før 1. søndag i advent eller fri fragt før 15. december. På den måde spreder du dine salg mere ud, og du undgår, at de sidste dage før juleaften bliver en stresset affære.
Derudover kan du med fordel pakke en række af dine bestsellers i forvejen. De fleste webshops har en ret god idé om hvilke produkter, der sælger bedst. For at spare dig selv tid kan du vælge de 2-4 bedst sælgende produkter og pakke X antal af dem i forvejen, så du er klar til at sende dem afsted, når der kommer ordrer på dem.
Hvordan ser din proces ud fra incoming order til pakken er sendt afsted med posten? Gode processor er guld værd hele året - men de er ekstra guld i julen. Sørg for at have klart definerede roller: hvem tager imod ordrer? Hvem finder varen på lageret? Hvem pakker varen ind?
Hvis du har et lager med flere medarbejdere, kan det være en hjælp af have "stationer" for hver aktivitet i den rækkefølge, aktiviteterne udføres. Fx kan én station hente varer fra lageret og sammensætte ordren, én station kan pakke gaver ind og én station kan pakke i kasse, sætte shipping-label på og sørge for, at pakkerne bliver sendt afsted.
Den éne ting, du ikke direkte kan påvirke i juleperioden, er styrken af den webshop-platform, du anvender. Den absolutte katastrofe er, at din webshop crasher, mens ordrerne vælter ind. Det er derfor alpha omega, at du bruger en platform, der kan håndtere store mængder trafik på én gang. Hos Meeshop har vores programmører sørget for, at platformen er i tiptop stand, og du behøver derfor ikke være bekymret for, at din webshop går ned, når der vælter ordrer ind. #Goals
En undersøgelse fra Yougov viser, at danskerne i gennemsnit bruger 5.130 kr. ekstra på mad og julegaver i december sammenlignet med resten af året. Helt konkret bruger danskerne i gennemsnit 3.420 kr. på julegaver og 1.710 kr. på mad. Conclusion: der er dollars at hente i julen. Men hvordan sikrer du dig de ekstra ordrer?
Overordnet skal du fokusere på 2 ting:
1) At gøre købsprocessen så let og overskuelig som mulig
2) At sikre en god julestemning på tværs af din webshop og sociale medier
Groft sagt beskriver købsprocessen den 'rejse' en kunde gennemgår fra "Jeg har brug for at købe X produkt" til X produkt er købt. Jo mere let og overskuelig, du kan gøre købsprocessen for din kunde, jo større er sandsynligheden for, at kunden køber hos dig fremfor din konkurrent.
Her er 8 forslag til, hvordan du skaber en god købsproces:
Gaveindpakning
Tilbyd at pakke julegaver ind for dine kunder, så de selv slipper for at gøre det.
Til-og-fra-kort
Tilbyd at skrive til-og-fra-kort. På lige fod med gaveindpakning er det en lækker lille detalje, der ikke koster dig det store - men det har værdi for kunden.
Gave-guides
Kender du det, når du skal bestille mad på en restaurant, og menukortet har så mange retter, at det er umuligt at vælge? Det samme princip gælder, når du shopper på nettet. Derfor kan det være en god idé at præsentere et begrænset udvalg af gavemuligheder - fx fordelt i kategorier som gaver til ham, gaver til hende, gaver under 300 kroner, gaver over 300 kroner, etc. You get the point.
Udvidet returret
Som kunde har du som udgangspunkt 14 dages returret, når du handler på nettet. Men det er ikke nok, hvis du køber julegaver i starten af december, og gaverne først bliver åbnet juleaften. Tilbyd dine kunder, at de kan returnere (eller bytte) deres varer hele januar.
Ønskeliste/favoritter
Hvis dine kunder har travlt - eller ikke kan beslutte sig på stedet - er det fedt, hvis man kan tilføje produkter til favoritter eller til en ønskeliste, så det muligt at vende tilbage til konkrete varer på et senere tidspunkt.
Ekspreslevering
Handles der julegaver tæt på juleaften, kan det være usikkert, om gaverne når frem til tiden. Tilbyd ekspreslevering, så kunden er mere sikker på, at gaverne bliver leveret før juleaften.
Tydelig lagerbeholdning
Sørg for løbende at opdatere din lagerbeholdning, så du ikke sælger varer, der er udgåede.
MobilePay
Sørg for, at dine kunder kan betale med MobilePay. Det er efterhånden ved at være lidt af en åh gud nu igen-fornemmelse, når man skal have dankortet frem for at betale.
Forestil dig følgende scenarie: du står foran to butikker, der begge har den éne gave, du mangler at krydse af listen. Butik A har ingen juledekorationer, ingen julemusik og ingen julestemning - men det har butik B. Hvor køber du din gave? Sandsynligvis i butik B.
Det samme princip gælder for webshops - jo mere julestemning du kan formidle indenfor rimelighedernes grænser, jo bedre. Har du mere julestemning end din webshop-nabo (læs: konkurrent), jo større en del af ordrerne, får du.
Her er 4 forslag til, hvordan du skaber en god julestemning på hhv. din webshop og sociale medier:
Layout
Små layout-ændringer som en nissehue på logoet, rød-hvide farveændringer eller nyt, juleinspireret bannerbillede kan gå en lang vej uden at kræve omfattende designændringer på din webshop.
Kampagner
En god julekampagne kan være forskellen på, om du når dit omsætningsmål eller ej. Den kan fx indeholde specielle tilbud eller særlig produktinformation. Sørg for, at der er overensstemmelse mellem Facebook, Instagram og hvor du ellers måtte køre din kampagne, så budskabet er det samme hele vejen rundt.
Juleprodukter
Tilbyd produkter, der kun er relevante i juleperioden - fx pakkekalender eller adventsgaver. På den måde scorer du lidt ekstra indtjening udover de reelle julegaver, dine kunder køber.
Søde sager i pakkerne
Hvem elsker ikke slik? Om det er chokolade på hovedpuden eller kage på arbejde - vi bliver alle sammen ellevilde, når vi bliver tilbudt noget lækkert. Et bolche eller en chokolade er en dejlig lille overraskelse, når kunden åbner den bestilte pakke. Happy stomach - happy costumer.
Har vi overset noget? I så fald hører vi gerne om det på [email protected]. Ellers håber jeg, at du er mere klar til julen nu, end da du startede med at læse.